Tips Kesihatan

Tak Ada Lagi Simpan Ubat Lama Bila Ini Terjadi Pada Anak Lelakinya

Apa kata ibu-ibu cuba cek peti ais di rumah anda, tentunya ada tersimpan lebihan ubat-ubatan di dalamnya. Paling tidak, ubat demam anak mesti bukan satu malah beberapa botol ada di dalam peti sejuk. Betul bukan?

Tahukah anda, sebenarnya ubat demam yang telah dibuka tidak boleh disimpan lama dan bila digunakan untuk meredakan demam akan memberi kesan yang sebaliknya. Bukan tambah kebah malah boleh mendatangkan penyakit lain pula.

Jadi ikuti pengalaman ibu muda Puan Nurasykin dalam hal ini dan semoga perkongsian ini memberi info dan manfaat bersama.

BAHAYA SIMPAN UBAT DEMAM

Ada sekali waktu tengah malam, anak sulung kak ekin tetiba demam panas sampai 40’c. Apalagi cecepat keluarkan botol paracetemol dan suap pada anak.

Suhu turun sikit tapi badan masih panas. Kak ekin pun lap-lap badan anak bantu turunkan suhu. Alhamdulillah, demam makin kebah.

Tapi pagi esoknya kak ekin perasan, badan anak depan belakang penuh dengan tompok ruam. Kulit kering bersisik. Anak mula nampak menggaru tak senang dan demam balik.

Kak ekin sangka anak kena campak keladi. Tak fikir panjang terus bawa ke doktor takut sakit makin melarat. Sampai sana doktor bagitahu, simptom ni biasa kena kalau termakan ubat demam yang dah lama.

Baru kak ekin tahu, rupanya tak boleh kita simpan semula ubat demam yang dibuka. Kena habiskan dalam masa sebulan. Apalagi, balik rumah terus buang semua ubat-ubat yang ada dalam petiais. Nasib baik lah anak cuma naik alergi. Tak ada apa yang mudarat.

Dalam seminggu jugak lah ruam alergi tu nak hilang. Itu pun sebab dah sapu dengan minyak terapi. Anak takde nak bergaru sangat bila pakaikan minyak tu. Tidur pun lena.

Jadi ibu ayah yang suka simpan ubat demam dalam petiais, tolong buang sekarang kalau taknak mengundang penyakit. Melainkan penutup ubat tu belum pernah dibuka. SEBABBBBB…

Bila penutup dah dibuka tu, udara luar yang mengandungi bakteria, wap air dan fungi akan masuk ke dalam botol. Dan menyebabkan bakteria merebak dan merosakkan bahan aktif di dalam ubat.

Lagi bagus simpan ubat yang belum dibuka ditempat yang kering dan jauhkan dari sinaran matahari. Supaya kandungan ubat tak terjejas. Jadi ibu ayah semua beringat lah. Elak sebelum kena. Mak dah Insaf!

#Share supaya ibu dan ayah yang lain pun beringat.

Update :
Tarikh luput bergantung pada cara penyimpanan. Ada pharmacist bagitahu 2 bulan. Ada yang 3 bulan. Ada juga doktor yang suruh buang terus lepas demam baik.

Macam anak kak ekin suka buka petiais tak tutup balik. So lagi la selalu botol tu berwap sebab simpan bahagian pintu peti ais. Jadi kak ekin nak selamat, buang lepas 1 bulan tempoh buka.

Apa pun, better ibu ayah rujuk pada doktor untuk dapatkan kepastian. Kadang simptom lebih kurang tapi sakitnya tak sama. Kak ekin cuma sampaikan apa yang doktor terangkan pada kak ekin ikut keadaan anak masa tu.

sumber : Nurasykin Ali

Bahaya simpan baki ubat

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

30 − 21 =

error: Content is protected !!