Resepi

Resipi Puff Tuna Sedap.Punyalah Senang Nak Buat, Jimat Tak Payah Beli Dekat Luar Lagi

Senang je rupanya nak buat Puff Tuna sendiri di rumah. Almaklumlah, kalau beli di kedai boleh tahan juga harganya. Lebih baik mak-mak buat sendiri ikut resipi yang dikongsikan oleh Puan Norizan Abd Manan ini. Pasti terjamin kesedapannya, malah lebih menjimatkan, boleh makan sepuas hati. Anak-anak dan keluarga pun mesti suka.

Berikut perkongsian resipi wanita ini;

“Alhamdulillah..lepas ni dah tak payah beli kat luar, kalau beli seketol pun dah RM3 lebih.. puas hati buat sendiri dan dapat makan berketul-ketul sampai kembong.”

“Puff Tuna ni memang menjadi kesukaan kami sekeluarga. Terima kasih kakak kesayangan saya, kak Mariana Zainal.Resepi-resipinya tak pernah mengecewakan. Semuanya sedap dan marbeles.”

Bahan-Bahan:

  • 1 Tin Cili Tuna
  • Keju Cheddar (dicarik)
  • Bawang Merah (dihiris)
  • Cili padi (dihiris)
  • Susu Cair
  • 1 Biji Telur
  • Sebungkus Puff Pastry (square)

Cara Membuat:

1.Campurkan bawang merah, tuna, keju cheddar dan cili padi kedalam mangkuk dan gaul sebati.

2.Taburkan tepung ditalam supaya kulit pastry tak melekat.

3.Letakkan tuna diatas kulit pastry.

4.Tekan-tekankan hujung garfu pada hujung pastry untuk elakkan inti dalam menyerenggeh keluar. Pastu cucuk-cucukkan bahagian atas untuk keluarkan angin-angin.

5.Griskan dengan adunan kuning telur dan campur sikit susu cair.

6.Bakar suhu 180C selama 20 minit.

Tadaaaaa….dah siap!

Selamat Mencuba.

Info Ekstra!

  • Tuna tak perlu dimasak. Nak masak pun boleh tapi jangan letak minyak atau kurangkan minyak sebab nanti kulit pastry akan jadi lembik.Kulit pastry tu dah sedia ada elemen minyak (butter)
  • Kalau oven saiz kecil, elok letak bahagian bawah. Kalau besar letak bahagian tengah-tengah.

Jadi buat mak-mak yang nak cuba buat puff sendiri, boleh cuba resipi mudah dan ringkas yang dikongsik ini. Sesuai sangat untuk buat hidangan minum petang atau sarapan pagi.

Kalau takde stok puff pastry anda boleh juga gunakan roti paratha: Roti Paratha as Tuna Puff Pastry

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Content is protected !!