Masalah Keluarga

Masalah Akan Datang Bila Ada Orang Lain Dalam Kehidupan Suami Isteri, Siapakah Mereka?

Kita tak pernah jemput orang lain dalam rumah tangga, tetapi kalau Allah nak bagi ujian tetap kena hadap dan bersabar. Nak-nak pula kalau ‘orang lain’ yang muncul itu memang golongan tersayang dalam keluarga.

Allah… bukan senang nak jaga hubungan suami isteri. Dan lagi berbisa andai orang asing itu adalah PENGACAU RUMAH TANGGA. Jangan cepat melatah, perkongsian saudara Firdaus Shakirin kali ini boleh membuka mata orang-orang yang se

‘Orang lain’ Dalam Kehidupan Suami Isteri

Kadang-kadang tu, kita dengan pasangan ok je. Tak ada masalah tapi masalah tu akan datang atau timbul bila ada “orang lain” antara kita berdua. Siapa yang boleh dikategorikan sebagai “orang lain” dalam kehidupan kita sebagai suami isteri ni?

Mertua

“Orang lain” yang ada di tangga pertama, yang betul-betul powerful sehingga dia dpt menentukan/mencorakkan rumahtangga kita the way he or she wanted to. Anak dia nak buat apa-apa keputusan pun susah disebabkan perlu melalui dirinya dulu. Hatta apa yang berlaku dalam rumahtangga anaknya pun dia nak tahu dan dia yang masuk campur. Ini menyebabkan menantu kurang gemar / suka kerana campur tangannya seringkali membawa kepada pergaduhan, persengketaan antara menantunya dan anaknya.

Adik beradik

Adik beradik yang follow up closely tentang rumahtangga adiknya, kakaknya atau abgnya dan mencari point atau ruang untuk campur tangan, mengapi-apikan atau memperburukkan satu-satu pihak atas sebab dia tidak suka pasangan adiknya / kakaknya atau abangnya itu, dia rasa dengki, iri hati dengan apa yang pasangan adik-beradiknya ada. Lalu dia “mengacau” rumahtangga mereka sehingga menyebabkan pasangan kepada adik-beradiknya tertekan. Adik beradik yang masuk campur dalam urusan rumah tangga adik beradiknya yang lain layak digelar pathetic disebabkan dirinya sendiri tak dapat apa yang dicari dan dia tak nak orang lain dapat atau ada apa yang dia tiada.

Orang Luar (KETIGA)

Ketiga dan yang terakhir adalah “orang lain” yang paling berbahaya sekali ialah orang luar yang cuba menagih kasih, memadu asmara dan bercinta dengan pasangan kita.

Orang yang membuatkan pasangan kita semakin jauh dengan kita dan semakin lupa akan tanggungjawabnya. Ada pasangan yang mampu berhadapan dengan “orang lain” ini sehingga berjaya menyelamatkan rumah tangganya dan ada juga yang tidak. Tahun ini ialah tahun khinzir…hmmm, tiberrr…( u know what i mean? )

3 jenis orang lain dalam rumahtangga kita suami isteri yang perlu kita elak, perlu kita hadapi dengan penuh hemah serta kebijaksanaan. Hal dalam rumah, setel dalam rumah tanpa perlu menceritakan kepada ketiga-tiga individu yang dinyatakan. Jika tidak, kita akan membuka ruang untuk mereka masuk dan meretakkan rumah tangga kita.

Dan akhirnya apa yang jadi dalam rumah tangga kita?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

12 − = 11

error: Content is protected !!