Tazkirah

Inilah Rahsia Mengapa Manusia Dicipta Berpasang-Pasangan

Buat si bujang, mungkin juga hingga ke saat ini masih tertanya-tanya tentang jodoh. Sesungguhnya seperti yang kita ketahui bahawa jodoh, umur dan rezeki hanya Allah yang tahu. Jodoh itu memang satu rahsia yang penuh dengan m1steri.

Di dalam surah Ar-Rum ayat 21, Allah SWT menegaskan bahawa Allah telah menciptakan untukmu pasangan-pasangan dari jenismu, agar kamu merasa ketenangan serta ketenteraman batin (as-sukun al-qabli) serta ketenangan ragawi (as-sukun al-jismani) dari pasangan kita itu.

“Dan di antara ayat-ayat-Nya adalah Dia menciptakan untukmu pasangan-pasangan dari jenis kamu sendiri, agar dirimu merasa nyaman kepadanya, serta dijadikan-Nya di antara kamu mawaddah dan rahmah. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar ada tanda-tanda bagi kaum yang berfikir.” (QS Ar-Rum : 21)

Hal yang perlu kita perhatikan di sini ialah kalimat “litaskunu ilaiha (agar kamu cenderung serta tenteram kepadanya)”. Kalimat tersebutlah yang menjadi alasan mengapa Allah SWT menciptakan pasangan dari jenis kita sendiri. Tujuannya adalah agar kita sakinah. Kata sakinah sendiri berasal dari kata sakana yang ertinya diam atau tenang setelah sebelumnya bergejolak, bergoncang dan sibuk. Itulah alasannya mengapa rumah merupakan tempat ketenangan setelah sebelumnya si penghuni sedang sibuk di luar rumah.

Ketika sudah bertemu dengan jodoh maka batin dan raga akan merasa tenang dan tenteram kepada jodoh. Namun sebelum bertemu dengan jodohmu, batin dan raga akan bergoncang, meronta dan bergejolak.

Berdasarkan huraian di atas maka dapat kita simpulkan bahawa tujuan kita diciptakan umat manusia, berpasang-pasangan adalah kerana:

  • Agar kita mengingat kebesaran serta tanda-tanda kekuasaan Allah SWT
  • Agar kita mengetahui bahawa hanya Allah SWT sajalah Tuhan Yang Maha Esa dan tidak berpasangan
  • Agar kita mendapatkan ketenangan serta ketentraman jiwa dan raga dari pasangan-pasangan kita itu

Wallahu a’lam.

Video :

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

12 − 10 =

error: Content is protected !!