Kisah Rumahtangga

Wahai Wanita Ketahui Bahawa Selepas Perkahwinan Hidup Anda Lebih Sukar & Tertekan Kerana Kurangnya Faham Tanggungjawab

WANITA DAN TEKANAN

Selepas kahwin,lebih sukar kehidupan?

Jika ini sculpture yang dibuat, maka benarlah begini hidup wanita seluruh dunia digambarkan selepas berkahwin.

Kerana itu, disebutkan dalam pelbagai riwayat tentang mulianya akhlak Nabi sehingga Nabi uruskan dirinya sendiri,jahit baju, jahit kasutnya, siapkan makan keluarganya, Nabi buat kerja2 rumah, Nabi belai isteri2 baginda, Nabi bersihkan bekas haid isterinya, Nabi potong kuku isterinya, Nabi bantu ketika isteri Nabi naik unta sehingga Nabi letakkan pahanya ke tanah untuk dipijak isteri, Nabi paling banyak tersenyum,Nabi didik isteri dengan akhlak yang terbaik dengan perintah2 Allah, Nabi berlemah lembut pada isteri baginda, Nabi tak pernah tinggi suara pada isterinya bahkan Nabi tak pernah menjerit2 atau memaki hamun. Isteri Nabi juga diberikan pembantu untuk memudahkan segala urusan.

Bahkan Nabi lorang yang paling banyak ibadah kepada Allah, paling sempurna imannya, paling rajin bekerja dan sangat jujur tidak pernah mengambil harta isterinya untuk tujuan peribadi. Allahu Akbar!

Jika sebegini high class akhlak Nabi dan layanan suami kepada isteri, selayaknya disebutkan Nabi, “Jika dibolehkan manusia sujud kepada manusia, nescaya aku perintahkan isteri sujud kepada suami”‘..
Dgn kata lain, selayaknya suami sebegini mendapat penghormatan dari isteri bukan sekadar kerana suami itu menafkahi isterinyadan bukan sekadar kedudukan suami lebih tinggi dari isteri, tetapi disebabkan suami itu sendiri memuliakan isterinya.

Namun hadis ini disalah guna pakai untuk mengatakan kedudukan lelaki sebagai suami terlalu tinggi sehingga isteri perlu taat tanpa sempadan dan korban sehingga mati! Satu kezaliman yang membunuh sifat kemanusiaan dalam rumahtangga itu sendiri.

Dan kesannya emosi wanita bercelaru dan sakit. Sehingga tekanan2 itu membawa kegilaan dan anak tidak berdosa menjadi mangsa dib&n&h, dicampak luar flat, d!t!kam, dik3lar. Nauzubillahi minzalik.

Belum lagi beban emosi wanita itu dihenyak lagi dengan suami yang mengambil duit isteri, mencuri harta isteri, menyuruh isteri berhutang, berjanji akan bayar balik, bila diminta dikata mengungkit, tak bersyukur, tak boleh sabar, menetapkan pula itu ini isteri kena bayar dengan alasan isteri bekerja kenalah bersusah bantu suami, kaki lepak, keluar masuk rumah ikut suka, curang disebabkan isteri tak pandai melayan dan macam2 rencah karenah kerana suami tidak diberi tanggungjawab sebagai lelaki yang perlu bersusah payah bukan sekadar mencari nafkah untuk isteri tetapi juga mengurus tadbir keperluan keluarganya dengan baik dan sabar.

Jika benar, seorang lelaki faham agama, pasti dan pasti akhlaknya seperti Nabi dan tiada seorang wanita akan terkoyak emosinya sebegini teruk. Dan tekanan2 dari keluarga mertua, ipar duai sepupu sepapat, saudara mara, kawan2, jiran tetangga dengan pelbagai rencah hentaman, pandai cakap, tukang mengajar, kecaman,suruhan, perintah, teguran kononnya mana boleh lelaki buat kerja rumah, mana boleh jaga anak, semua benda suami yang buat, habis isteri buat apa…? Soalan yang tidak masuk akal, suami takut bini, suami kena guna2…isteri macam ni tak layak jadi ibu sebab tengok suami yang uruskan anak2..Allah…beban sangat tengok suami tu…derita sungguh suami perkasa kena buat semua kerja rumah…isteri tak tahu tanggungjawab….Isteri tak bersusah payah dengan suami, Dan desakan2 ini juga yang menambah sakit mental wanita.

Belum cerita tentang isteri ceaser belah perut yang kadang2 terkoyak balik jahitan dan bernanah dalamnya akibat gerakan yang banyak dan angkat benda berat, bahkan bertahun pun tak hilang lagi sakit ceaser tu. Punya bertarung nyawa untuk suami. Belum lg cerita perut berparut seribu dan perut lembik macam kain buruk akibat mengandungkan zuriat2 suami, longgar sana longgar sini dan suami hanya pandai komplen.

Belum juga kisah terkuburnya cita2 selepas kahwin dengan ‘hukum buatan manusia’ , lepas kahwin, isteri kena ikut suami.
Tanpa kompromi, tanpa berbincang, ikut sahaja.

Seharusnya sebelum kahwin sudah jelas perancangan ke depan, dan kesedian kedua2 pihak supaya tiada sesiapa ditekan emosi. Jelas dan jujur. Jika tak sedia, jgn teruskan perkahwinan.

Nak sambung belajar, mak mertua kata tak perlu sebab perempuan lebih baik duduk rumah, mengasuh anak. Terkubur satu lg hasrat dan cita2 yang ditanam dengan semangat membara dari kecil hasil didikan ibu ayahnya…Anak perempuan siapa yang diperlakukan sebegini? Kezaliman apa sehingga dinafikan hak wanita untuk memperoleh apa yang dihajati dari kecilnya? Dunia apa yang dicorak untuk para isteri ini? Tekanan!

Mulia sungguh menjadi suri rumah, tetapi pastikan surirumah yang merasa nikmat bahagia, bukan derita stres tekanan sehingga sakit mental dibuatnya! Allah…

Lalu dia diajar untuk redha,sabar, taat sedangkan tak cukup duit, ibu ayah perempuan pula yang kena tanggung bagi duit sebab suami tak cukup duit. Isteri yang tiada pemilikan apa2, ,terkulat2 lihat apa lorang lain ada sedangkan dia juga punya angan2 dan impian. Nak bagi duit pada mak ayah yang membelanya dari kecil juga tak mampu. Pemilikan isteri yang membunuh emosinya! Semua harap suami sedang suami tidak pula tak mampu memberi secukupnya bahkan berkira2 pula! Ya Allah!

Ditambah suara2 yang mengatakan isteri habiskan duit suami. Bahaya betul perkataan2 jahat ini. Sewajarnya selepas kahwin, lebih mudah hidupnya kerana lelaki meminangnya dengan janji untuk menjaganya, mengangkat martabatnya, melindunginya, meneruskan semangatnya untuk memperoleh cita2nya dan perjuangannya. Sama2 bina cita2, sama2 membangunkan antara satu sama lain, sama2 bina keluarga, sama2 didik anak…MashaAllah.

Sekalipun suami itu sangat baik, dibelanjakan hartanya untuk keluarganya, disiapkan tempat tinggal, makan pakai, dicebok anak2, dimandikan anak2, disuap makan, dibasuh baju anak isterinya, dia juga yang memasak, belum lagi dia dapat membalas jasa isterinya bertarung nyawa ketika melahirkan zuriat2 untuknya bahkan zuriat2 itu pula dengan rahmat Allah akan menjadi penolongnya ke syurga .

Suami juga tak pernah sekali pun gadaikan nyawa untuk melahirkan, antara hidup dan mati (mungkin ada suami yang kerjanya berisiko tinggi, itu tidak dinafikan), suami tak pernah hilang kecantikannya akibat tidur yang tak cukup, bentuk badan yang dah tak sama, lelah yang tak habis menyusu dan fikirkan sakit anak dan pelbagai ragam anak siang malam yang tak pernah habis.

Bagaimana selepas selesai bersalin, isteri juga yang dukung anak bahkan isteri juga basuh baju anak dan suami. Ya Tuhan…Bila isteri dah sihat sikit, berjalan bersama, isteri juga yang dukung anak…alasan anak nak pada ibunya..ke sana ke mari isteri gendong anak, suami jalan pegang hp di tangan.Ya Allah.berat bawa perut pun tak pernah habis rasanya. Suami hanya bawa diri…Relax je suami.Sakit pinggang membawa perut mengandung pun tak pernah habis lagi!

Inilah realiti,apabila kita tidak menyediakan anak2 lelaki kita sebagai hero dan penyelamat,sebagai pelindung dan sanggup bersusah payah bekorban untuk anak isterinya tapi kita cerita pada anak lelaki kita, lepas kahwin ada lorang jaga dia…lepas kahwin lebih terurus hidupnya…

Berapa ramai yang bercerita lepas kahwin, kena jaga isteri dengan sempurna, isteri ini amanah, bantu isteri, buat kerja2 rumah, uruskan anak, jangan harap duit isteri, usaha sungguh2, jaga mak ayahnya, jadi laki-laki bermaruah, jaga solat di masjid/ surau / tempat azan dilaungkan, jaga Al-Quran setiap hari, jaga rumahtangga dan jangan khianat.Tidak ramai bukan?

Berapa ramai ambil tahu tentang impian isteri dan sama2 usaha mendapatkannya atau setidaknya memberikan dia jalan lebih selesa untuk kehidupan rumahtangganya?

Malangnya, lelaki diajar menjadi Raja dan wanita diajar bekorban tanpa jemu. Sehingga semua pakaian suami perlu dicuci, digosok, disediakan sehingga di mana letaknya stoking pun, kalau tak jumpa, isteri juga kena marah. Lelaki diajar makanan tersedia untuk dijamah, pinggan tak perlu cuci, rumah tak payah sapu, mop lagilah tidak, cadar katil tak payah tukar, masak tak payah, semuanya kerja lorang perempuan…

Akhirnya isteri tarik muka, penat letih, tiada lembut lembut, hanya jerit pekik, marah tak tentu pasal, lalu dikatakan…oh isteri tak macam dlu, isteri derhaka, isteri tak memahami, isteri tak layak jadi ibu….

Takutlah pada Allah.Berlebih2lah suami dalam membuat tugasan2 rumah. Berilah kerehatan dan belaian kepada isteri, penghargaan dan kasih syg, urutan dan sentuhan, doa dan semangat, kerja keraslah untuk isteri anak2, bukan bnyk komplen banyak marah, banyak tegur.

Takutlah kerana para suami akan menghadap Allah. Ikhlaslah dalam setiap khidmat pada keluarga. Nescaya, isteri akan jadi ibu yang penyayang, isteri penyejuk mata, manis wajahnya dan lunak kata2nya serta pasti dia menghormati suaminya. Anak2 penuh kasih syg dan ceria,tidak murung dan memberontak. Ajarilah isteri dengan didikan agama untuk memperbaiki AlQuran dan solatnya.

Begitulah jika agama dipelajari, difahami, diamalkan. Tidaklah kita memandai2 menzalimi wanita. Jadilah wanita yang bersyukur. Sayangi suamimu dan berlemah lembutlah, rendahkan suaramu dan janganlah dikeluarkan kata2 yang tajam. Tetaplah dalam kesabaran, doa ,solat dan peliharalah auratmu, labuhkan tudungmu, longgarkan pakaianmu dan pakailah baju berlengan panjang. Nikmat mana lagi yang mahu engkau dustakan wahai wanita?

Berdoalah supaya bahagia sampai syurga paling tinggi dan bertaubatlah bagi yang menyakiti tanpa sedar. Berbincang & berubahlah. Buat para isteri, tetaplah membantu suamimu untuk apa juga urusan kerja rumah dengan ikhlas dan bersyukurlah atas pemberiannya. Jangan jadikan suamimu tempat untuk ditengking jerkah, disuruh itu ini tetapi mohonlah pertolongannya dengan kata yang lunak dan baik. Bertolak ansur lah dalam urusan2 rumahtangga dan maafkan kekhilafan suamimu. Bertolak ansur dan belas kasihan adalah kunci untuk tidak mencari salah pasangan. Tetapi sama2 sepakat, sama2 membantu segala urusan rumahtangga.

Pastikan tulisan ini dibaca dengan ilmu bahawa kisah ini berkaitan wanita dan tekanan. Janganlah dengan post ini, menghilangkan hormat isteri kepada suami tetapi bawalah berbincang. Tidak ada suami yang mahu isteri yang dinikahi tertekan. Cuma mungkin si suami terlepas pandang.

Tahniah untuk isteri yang ikhlas membuat kerja2 rumah kerana mencari redho Allah.

Tahniah buat suami2 yang telah menjaga para isteri tuan2 dengan sempurna, “)Allah berkati hidup Tuan2.

Terima kasih suamiku kerana menjadi hadiah terbaik dari Allah buat diriku & anak2. Sesungguhnya aku bersaksi bahawa Engkau suami & ayah yang mulia.
#Suamiku, syurga duniaku.

Share untuk lebih manfaat.

SumberNoor Laila Aniza Binti Zakaria

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

84 − = 78

error: Content is protected !!