Anak, Tips, Tips IbuBapa

Ketahui Dengan Memarahi Anak Supaya Berhenti Menangis Itu Satu Tindakan Salah

Marah, Suruh Diam Tak Bantu Redakan Anak Mengamuk. Penting Usap Muka Dan Urut Lembut Badannya

Fasa mengamuk, membaling dan memukul biasanya kerap berlaku pada anak di usia 3 tahun ke bawah. Keadaan ini berlaku kerana mereka mahu menunjukkan ketidakpuasan hati dan menarik perhatian ibu bapa.

Tetapi ibu bapa yang mengalami situasi ini kerap kali tidak dapat mengawal kemarahan dalam diri sehingga menyebabkan anak dimarah berulang kali atau pilihan terakhir mengangkat tangan untuk menyuruh anak berhenti dari tindakannya itu.

Berdasarkan perkongsian dari Pakar Keibubapaan, Kekeluargaan dan Kasih Sayang, Ibu Rose beliau menyatakan ibu bapa kena memahami kenapa si kecil anak bertindak sedemikian sebelum mengambil tindakan untuk menghukum. Cara ini bukan sahaja dapat menenangkan anak sekaligus mengawal perasaan marah ibu bapa.

Ketahuilah bila anak kecil di bawah usia 3 tahun mengamuk dan membaling dan memukul-mukul anda atau menghentak-hentakkan kepalanya…itu tandanya dia sendiri sedang tenggelam di dalam Monster yang terbit dari dirinya.

Jika anda marah, monster itu akan terus hidup dan menyemarakkan amarahnya. Jika api merebak, anda tidak akan meniup angin ke arah api itu bukan?

Marah adalah ibarat api dan memang disuntik oleh Iblis yang berasal dari api. Itu sebabnya memarahi, memukul dan menyuruh diam dengan sangat kasar bukan jawapan yang tepat.

Anda perlu fikirkan, apakah yang boleh memadamkan ‘api’? Ya, air! Apakah air di dalam komunikasi? Bacaan DOA yang menghasilkan sabar dan ketenangan. Maka bacalah dan ambil air serta perlahan-lahan sapukan pada muka anak yang sedang mengamuk sambil membacakan doa dan menyebut anda sayangkan dia. Urut badannya dengan kelembutan tangan mu. Ini akan mengurut emosinya dan menenangkan Monster itu untuk kecil menjadi anak kucing yang jinak.

NAMUN, ada satu syarat penting untuk berjaya. Dan inilah yang sering ibu bapa terlepas pandang. Di hati anda mesti bersangka baik dengan anak anda. Dia mengamuk begini bukan sebab dia sengaja hendak berperangai buruk dan mahu menyusahkan anda. Ada sesuatu yang tidak kena dan dia cuba memberitahu.

Jika ada orang menyuruh anda menengking atau memukul anak anda yang masih kecil itu dan mengatakan jangan dibiarkan nanti dia jadi lenja, ternyata orang itu belum faham psiikologi kanak-kanak dan belum mengkaji cara Rasulullah mendidik kanak-kanak.

Oleh itu, berpendirian tegaslah dalam membantu anak anda mengatasi monster itu dengan tenaga sabar, tenang dan penuh kasih sayang.

Sumber: ibu rose

Sumber:www.ibubapamithali.blogspot.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Content is protected !!