Masalah Keluarga, Panduan Suami Isteri, Suami Isteri, Tips, Tips Suami Isteri

Jangan Lupa Untuk Amalkan 4 Perkara Ini Jika Mahu Rumah Tangga Terhindar Dari Perceraian

Salah seorang kawan menanyakan kepada saya untuk berkongsi rahsia agar pernikahan kita sakinah, mawadah, warahmah dan terhindar dari yang namanya Perceraian. Saya jawab : “TERBUKA“ Kawan saya itupun terpingga-pingga, sambil bertanyakan apakah maksud
sebenar?

“Ya Terbuka dengan pasangan kita dalam berbagai hal, Insya Allah pernikahan kita semakin Sakinah, Mawadah, Warahmah dan terhindar dari yang namanya hantu perceraian”. Masih belum puas dengan jawapan tersebut, kawan saya kemudian meminta saya untuk menghuraikan lebih terperinci TERBUKA bagaimana yang dimaksud.

Ada 4 hal yang menurut saya harus TERBUKA dalam sebuah rumah tangga:

1. Terbuka Latar Belakang Keluarga Kita

2. Terbuka hal-hal yang kita sukai dan yang kita benci.

3. Terbuka tentang Kewangan

4. Terbuka semua permasalahan yang sedang dihadapi

Mari saya bahas satu-satu:

1. Tebuka Latar Belakang Keluarga Kita

Suasana damai keluarga terganggu akibat pasangan kita merasa dibohongi tentang latar belakang keluarga kita. Keluarga disini adalah keluarga besar yang merangkumi ayah,ibu, pasanganya setelah menikah dan itu dari orang lain. Terbukalah, jangan ditutup-tutupi latar belakang keluarga kita. Misal : jika ayah dan ibu kita bercerai, ceritakan saja hal sebenarnya, tanpa harus berbohong.

2. Terbuka hal-hal yang kita sukai dan yang kita benci.

Sesuatu yang sangat berpotensi menimbulkan kerosakan dalam sebuah rumah tangga adalah soal hobi mahupun sesuatu yang dibenci. Boleh jadi hal yang kita sukai merupakan hal yang dibenci oleh pasangan kita atau sebaliknya. Alangkah baiknya dijelaskan sejak awal penikahan. Atau boleh disampaikan ketika proses Ta’aruf. Setelah menyampaikanya, barulah kemudian mencari solusinya. Misal : seorang suami kalau tidur biasa lampu terang, sedangkan isteri kalau tidur biasa lampu mati. Hal yang sangat mudah ini bila tidak dibahas solusi perasaan tidak puas hati akan terkumpul menjadi potensi konik dalam rumah tangga.

3. Terbuka tentang Kewangan

Untuk masalah Kewangan, saya selalu menegaskan bahawa sejak akad nikah diucapkan maka sudah tidak ada lagi yang namanya rahasia tentang kewangan diantara pasangan. Pastikan kita mengetahui harta atau wang yang dimiliki pasangan kita dan mengetahui pospos pengeluaran apa saja yang dikeluarkan. Hal yang saya lakukan sejak menikah adalah saling mengetahui nombor PIN kad bank, sama ada ATM ataupun internet banking. Dari sini pasangan boleh menyemak keadaan kewangan pasanganya dengan melihat jumlah pengeluaran dan simpanan pasangan kita. Bila ada pengeluaran yang dirasa janggal, komunikasikanlah dengan pasangan kita dan tanpa ragu untuk menjelaskanya. Salah satu sumber konik rumah tangga biasanya suami mengirimkan wang kepada orang tuanya tanpa sepengetahuan isteri atau sebaliknya.

4. Terbuka semua permasalahan yang sedang dihadapi

Menikah itu indah dan penuh bunga, itulah yang dirasakan oleh pasangan yang baru saja menikah. Namun lambat laun pasti akan dijumpai beragam permasalahan, permasalah dalam sebuah rumah tangga adalah sebuah kepercayaan. Permasalahan akan menjadi masalah besar apabila dirahsiakan, maka terbukalah dengan pasangan kita sekecil apapun permasalahan yang dihadapi. Komunikasikanlah dan pastikan bahawa pasangan kita adalah orang pertama yang menjadi tempat curahan hati kita dan mintalah solusinya. Jangan sampai ada masalah, pasangan kita tidak tahu dan ketika pasangan tahu berasal dari orang lain.

Sakinah, Mawadah, Warohmah dan terhindar dari sebuah perceraian. Kebanyakan rumah tangga yang gagal atau penuh dengan pertengkaran bermula dari kurangnya komunikasi antara pasangan yakni saling merahasiakan apa yang dimiliki atau dialami. Wallahu’alam

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

11 + = 17

error: Content is protected !!