Tip Amalan

Anak Nak Exam Ibu Bapa Yang Pening? Ajar Anak Doa Ni Untuk Ingat Dengan Sekali Baca

“Kenapa ya saya sangat susah sekali jika diberi tugas untuk menghafal sesuatu?” pertanyaan seorang kawan. Kemudian ada lagi teman yang lain bercerita, “saya itu mudah sekali menghafal, namun kenapa juga mudah sekali lupa ya?”

Kedua pertanyaan itu seringkali saya dengarkan dari teman-teman. Mereka banyak mengalami masalah sama, iaitu susah sekali ketika ingin menghafal.

Maka dari itu, dalam kesempatan kali ini saya akan membahas tentang Doa Menghafal dengan Sekali Baca. Siapa sini yang tidak ingin punya hafalan kuat? Tentu kita semua sangat menginginkannya. Menghafal adalah suatu aktiviti untuk mengingati berbagai hal yang pernah dibaca, dilihat mahupun yang pernah terjadi dalam hidup seharian.

Aktiviti menghafal paling banyak dilakukan oleh mereka yang masih berada dalam usia pelajar. Sebab seringkali mereka diberi tugas untuk menghafalkan suatu teori ataupun formula.

Bagi banyak orang menghafal berbagai hal tersebut merupakan sesuatu yang sangat menyusahkan dan ingin selalu dihindari. Dalam dunia pendidikan islam, terutama di sekolah tahfiz, menghafal menjadi suatu kegiatan yang wajib dilakukan oleh para pelajar.

Cukup banyak kitab-kitab yang harus dihafal oleh mereka. Bagi sebahagian bakal tahfiz, hal ini menjadi kesulitan tersendiri bagi mereka yang mengalami kesulitan dalam menghafal. Walaupun demikian, menghafal sejak usia muda memiliki banyak manfaat, seperti membuat otak terhindar dari lalai ketika dewasa nanti.

Untuk itu, tidak ada salahnya jika anda sedikit “memaksakan” diri untuk berlatih menghafal berbagai hal demi tujuan yang mulia. Perlu diakui ramai orang yang menilai aktiviti menghafal sangat menyusahkan. Terutama bagi mereka yang sangat malas berusaha untuk menghafal dan mudah lupa.

Supaya anda mudah menghafal, silakan amalkan doa di bawah ini secara istiqomah:

Doa Cepat Menghafal dengan Sekali Baca

Cara membacanya: Allahummar zuqnaa yaa rabbi fahman nabiyyiina wa hifdlol mursaliina wa ilhaamal malaaikatil muqorrobiina fii ‘aafiyatiy yaa arhamar roohimiin.

Silakan baca doa ini secara rutin setiap hari minima satu kali. Tapi lebih baik jika anda baca ketika selesai menjalankan solat 5 waktu.

Hal-hal yang Menyebabkan Mudah Lupa:

Seseorang yang mudah lupa akan hafalannya boleh jadi disebabkan dirinya sendiri dan perilakunya seharian. Dalam Kitab Ta’lim Muta’alim dijelaskan beberapa penyebab mudah lupa iaitu:

  • Melakukan maksiat
  • Banyak Dosa
  • Gila dan Gelisah kerana urusan duniawi

Ketiga hal di atas menjadi penyebab utama yang menjadikan seseorang menjadi mudah lupa dan sangat sukar untuk menghafal. Bagi orang-orang yang berakal janganlah terlalu sibuk dengan urusan duniawi. Sebab hal itu akan membuat fikirannya hanya tertuju pada kepentingan duniawi.

Sehingga dia akan sukar untuk menghafal. Lebih dari itu, hafalan yang sudah ada dalam otak sedikit demi sedikit akan hilang. Lantaran pfikirannya penuh dengan kepentingan duniawi saja.

Tip Agar Mudah Menghafal dan Terjaga Hafalannya

Agar hafalan kita menjadi kuat, selain rutin membaca doa cepat menghafal di atas ada beberapa hal lain yang perlu dilakukan. Di dalam KitabDurratul al-Nasihin dan Ta’lim Muta’alim dijelaskan beberapa Tips agar mudah menghafal yang intinya adalah sebagai berikut:

  • Rajin melaksanakan Sholat Tahajjud, meski hanya dua rakaat saja. Mohonlah kepada Allah agar hafalan kita menjadi kuat
  • Terus menerus menjaga wudhu agar kita selalu dalam keadaan suci. Jika batal segeralah untuk berwudhu kembali
  • Ketika anda makan diniatkan kerana untuk ibadah kepada Allah. Bukan kerana nafsu yang akan membuat kita menjadi rakus
  • Rajin bersiwak atau gosok gigi agar mulut menjadi bersih
  • Jangan terlalu banyak makan, sebab terlalu banyak makan akan membuat kita malas
  • Perbanyak puasa sunnah
  • Rajinlah membaca al-Qur’an sembari melihatnya kerana dengan begitu secara tidak langsung kita akan berlatih untuk menghafal.
  • Selalu bertaqwa kepada Allah. Selalu laksanakan perintah Allah dan jauhilah segala larangan-larangannya.

Dengan berlatih menghafal sejak dini, otak kita akan terbiasa untuk mengingat berbagai hal. Sehingga kita akan terhindar dari sifat pelupa. Masyarakat arab sejak zaman dahulu dikenali akan kekuatan hafalannya. Selain kuat hafalannya, ramai anak-anak kecil yang sudah mampu menghafal al-Qur’an.

Sampai saat ini perkara tersebut memang masih berlaku. Dan terbukti banyaknya tahfiz-tahfiz kecil yang dilahirkan dari sana. Sebenarnya hal itu tidak hanya terjadi di arab saja, di Malaysia pun juga demikian. Ramai anak-anak yang telah mampu menghafal berjuz-juz al-Qur’an bahkan sudah hafiz.

Usia anak merupakan masa emas untuk belajar dan menerima pendidikan, termasuk juga dalam hal pembelajaran untuk menghafal. Hal ini terjadi lantaran anak-anak fikiran dan hatinya masih sangat terjaga dari berbagai macam kemaksiatan dan urusan duniawi yang menyibukkan.

Maka dari itu, latihlah anak-anak anda sejak usia dini untuk belajar. Amalkan doa agar cepat menghafal di atas supaya hafalan putra-putri anda semakin kuat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Content is protected !!