Tips IbuBapa

Inilah 3 Cara Didik Anak Lelaki Urus Rumah Tangga

Mendidik anak-anak ternyata bukanlah tugas yang mudah untuk digalas oleh ibu bapa terutamanya anak lelaki. Menjadi simbol ‘pewaris’ dan lambang kekuatan sesebuah keluarga, anak lelaki tidak akan terlepas dari sebarang tanggungjawab yang perlu dilaksanakan kepada keluarga. Namun, ramai ibu bapa yang sering mengamalkan didikan dimana anak lelaki dianggap tidak perlu melakukan kerja rumah kerana khuatir […]

Tips IbuBapa

Inilah 5 Sebab Anak Perlu Dibiarkan Bosan. Barulah Anak Akan Lebih Kreatif & Bijak

Biasanya ibu bapa mudah risau apabila anak mereka merasa bosan. Kalau keluar mesti bawa banyak bekalan makanan, alat permainan, gajet supaya anak tak bosan Perasaan bimbang tersebut makin menjadi-jadi terutama apabila membawa si kecil pergi ke tempat yang mereka tidak gemar seperti perjumpaan bersama kawan-kawan ibu bapa, restoran, membeli-belah barangan orang dewasa atau mengikut ibu […]

Tips IbuBapa

Masak Itu Tak Kena, Ini Tak Kena, Order Like a Boss. Kita Bukan Hamba Anak

Tanggungjawab ibu bapa terhadap anak-anak ialah memberikan kasih sayang yang secukupnya. Kasih sayang yang mencukupi daripada ibu bapa membolehkan anak-anak membesar dengan seimbang daripada segi emosi dan jasmani. Namun, kadang kala kita terlebih manjakan mereka tanpa kita sedari. Memanjakan mereka bukanlah kesalahan, tapi dalam membuat keputusan pula ibu bapa haruslah bertegas tetapi biarlah kena pada […]

Tips IbuBapa

13 Murid Dapat 8A, Baca Perkongsian Ustazah Ni Tip Cemerlang UPKK

ANAK-anak ambik peperiksaan Ujian Penilaian Kelas KAFA (UPKK) tahun ini? Keputusan UPKK murid juga dinilai untuk memilih aliran sekolah peringkat menengah terutama untuk memasuki sekolah menengah agama, asrama penuh, sekolah tahfiz dan lain-lain. Sijilnya juga sama penting dengan sijil PSRA (tahun enam). UPKK ini adalah untuk menilai tahap kemahiran, kebolehan dan penghayatan murid-murid dalam bidang […]

Tips IbuBapa

Jangan Berlebih-Lebihan Marah Anak, Cuba 4 Tip Ni Untuk Elak Marah Terlampau

Kepenatan bekerja seharian ditambah dengan urusan rumah tangga, suami dan anak-anak adakalanya buat ibu hilang sabar. Hilang kawalan diri bila anak-anak mula buat perangai. Marah, tengking dan kemudian menangis dengan perbuatan sendiri. Itulah kesalan rasa, hati seorang ibu. Gagal mengawal kemarahan, itulah yang tidak mampu dilakukan oleh ibu-ibu. Perkongsian tip oleh Ibu Rose – Mesejnya Kasih ini […]

Tips IbuBapa

Kalau Anak 2 Tahun Masih Belum Bercakap, Jangan Teragak-agak Jumpa Pakar

Secara umumnya, anak kecil yang normal sudah mula bertutur dan membebel bunyi tertentu bermula usia 1 tahun ke atas. Walaupun perkembangan setiap anak mungkin berbeza, namun ibu bapa perlulah peka dan memantau kebolehan pertuturan ini kerana ia berkait rapat dengan faktor kesihatan mereka. Dalam artikel kali ini, kami berbesar hati kerana Puan Norakma Jamlos sudi berkongsikan kisah […]

Tips IbuBapa

Ramai IbuBapa Mendera Mental Anak Tanpa Sedar, Ini Memberi Kesan Sehingga Akhir Hayat

Zaman Sekarang dengan kesibukan dunia moden, ramai ibubapa yang mendera mental anak – anak tanpa sedar yang mana kesannya boleh kekal sehingga akhir hayat anak tersebut. Ikuti perkongsian daripada seorang netizen di facebooknya yang mana dapat menyedarkan ramai ibubapa di luar sana. Semalam aku rasa marah sangat kat anak aku. Boleh pulak dia tak tutup […]

Tips IbuBapa

Cara Melayan Anak Sulung Dengan Betul Setelah Mendapat Anak Kedua

Lahirnya anak kedua di dalam suatu keluarga, kadang kala membuatkan anak sulung terasa seperti dipinggirkan. Padanya adik itu seakan-akan mengambil tempat di hati, perhatian dan kasih sayang mama dan papa darinya. Lantas, ada yang berubah sikap dengan kehadiran adik. Kerana mereka kanak-kanak, komunikasi verbal mereka terhad, perubahan kelakuan adalah signal untuk mereka menyatakan apa yang […]

Tips IbuBapa

Mahal Macam Mana Pun Botol Tukarlah Dengan Kerap Bila Sampai Masanya

Mahal macam mana pun botol tukarlah dengan kerap. Jangan k3dekut. Menjadikan botol susu sebagai satu koleksi sangat-sangat tidak relevan..(kecuali belum guna). Perkongsian dari Maya Darwish cukup membantu ibu bapa supaya tidak bersikap acvh tak acvh atau dalam kata lainnya tengok botol masih elok niat nak tukarkan tu ditangguhkan. Tengah bancuh susu anak, entah kenapa tiba-tiba […]