Anak Tips Tips IbuBapa

Tak Perlu Bangga Anak Cepat Jalan, Lagi Lama Merangkak Otak Lagi Cerdik

Kadang-kala ada ibu ayah terlalu berbangga anaknya cepat berjalan tak sampai umur setahun. Sebenarnya lagi lama bayi merangkak lagi bagus untuk perkembangan otaknya. Macam mana tu? Jom baca penjelasan oleh Puan Ezzaty Sufian tentang kenapa bagusnya kemahiran merangkak pada perkembangan seorang bayi sebelum dia mula mahir berjalan. “Weyyhh, baby saya umur 12 bulan dah boleh […]

Petua Tips Tips IbuBapa Tips Rumahtangga

Inilah Perkongsian Menarik, 6 Cara Mudah Nak Disiplinkan Anak Agar Tidur Awal

Bukan mudah nak disiplinkan anak agar tidur awal jika tak tahu cara yang betul. Selalu mak ayah mengeluh bila anak tak nak tidur awal, malah sehingga tengah malam pun mata mereka masih segar bugar. Akibatnya, mak ayah pun jadi tak cukup tidur dan rasa letih bila nak bekerja keesokkan harinya. Sebenarnya ada cara tertentu untuk […]

Anak Kehidupan Masalah Keluarga Petua Tips Tips IbuBapa

Dengan 8 Perbuatan Kita Ni Sedar Tak Kita Sedang ‘Dera’ Anak dalam SENYAP

Kita kupas satu demi satu. Semoga dapat menjadi tauladan untuk kita bersama. 1. Mengabaikan anak. “Eh, mana ada saya abaikan anak saya. Makan minum dan pakaian semua cukup. Siap lebih lagi,”. Itu kata anda. Apa pula kata anak anda? Cuba tengok situasi ini. Anda balik kerja waktu petang. Seharian anda di pejabat, anak anda pula […]

Tips IbuBapa

Inilah 3 Cara Didik Anak Lelaki Urus Rumah Tangga

Mendidik anak-anak ternyata bukanlah tugas yang mudah untuk digalas oleh ibu bapa terutamanya anak lelaki. Menjadi simbol ‘pewaris’ dan lambang kekuatan sesebuah keluarga, anak lelaki tidak akan terlepas dari sebarang tanggungjawab yang perlu dilaksanakan kepada keluarga. Namun, ramai ibu bapa yang sering mengamalkan didikan dimana anak lelaki dianggap tidak perlu melakukan kerja rumah kerana khuatir […]

Tips IbuBapa

Inilah 5 Sebab Anak Perlu Dibiarkan Bosan. Barulah Anak Akan Lebih Kreatif & Bijak

Biasanya ibu bapa mudah risau apabila anak mereka merasa bosan. Kalau keluar mesti bawa banyak bekalan makanan, alat permainan, gajet supaya anak tak bosan Perasaan bimbang tersebut makin menjadi-jadi terutama apabila membawa si kecil pergi ke tempat yang mereka tidak gemar seperti perjumpaan bersama kawan-kawan ibu bapa, restoran, membeli-belah barangan orang dewasa atau mengikut ibu […]

Tips IbuBapa

Masak Itu Tak Kena, Ini Tak Kena, Order Like a Boss. Kita Bukan Hamba Anak

Tanggungjawab ibu bapa terhadap anak-anak ialah memberikan kasih sayang yang secukupnya. Kasih sayang yang mencukupi daripada ibu bapa membolehkan anak-anak membesar dengan seimbang daripada segi emosi dan jasmani. Namun, kadang kala kita terlebih manjakan mereka tanpa kita sedari. Memanjakan mereka bukanlah kesalahan, tapi dalam membuat keputusan pula ibu bapa haruslah bertegas tetapi biarlah kena pada […]

Tips IbuBapa

13 Murid Dapat 8A, Baca Perkongsian Ustazah Ni Tip Cemerlang UPKK

ANAK-anak ambik peperiksaan Ujian Penilaian Kelas KAFA (UPKK) tahun ini? Keputusan UPKK murid juga dinilai untuk memilih aliran sekolah peringkat menengah terutama untuk memasuki sekolah menengah agama, asrama penuh, sekolah tahfiz dan lain-lain. Sijilnya juga sama penting dengan sijil PSRA (tahun enam). UPKK ini adalah untuk menilai tahap kemahiran, kebolehan dan penghayatan murid-murid dalam bidang […]

Tips IbuBapa

Jangan Berlebih-Lebihan Marah Anak, Cuba 4 Tip Ni Untuk Elak Marah Terlampau

Kepenatan bekerja seharian ditambah dengan urusan rumah tangga, suami dan anak-anak adakalanya buat ibu hilang sabar. Hilang kawalan diri bila anak-anak mula buat perangai. Marah, tengking dan kemudian menangis dengan perbuatan sendiri. Itulah kesalan rasa, hati seorang ibu. Gagal mengawal kemarahan, itulah yang tidak mampu dilakukan oleh ibu-ibu. Perkongsian tip oleh Ibu Rose – Mesejnya Kasih ini […]