Panduan Kesihatan

Liat Bangun Tidur & Sentiasa Tekan Snooze Alarm, Antara Petanda Kualiti Tidur Teruk

Sebagai seorang lelaki dewasa anda memerlukan sekurang-kurangnya enam sehingga lapan jam waktu tidur dalam sehari. Ini bagi memastikan anda dapat berfungsi dengan baik pada keesokan harinya untuk mengharungi apa jua aktviti dan juga kerja. Masalah kurang bukanlah satu perkara asing untuk golobgan lelaki. Kurang tidur sebenarnya sangat tidak elok untuk kesihatan. Apatah lagi jika perkara […]

Panduan Kesihatan

Makan Par4c3tamol Boleh Rosakkan Hati? Baca Penjelasan Dari Pegawai Farmasi Ni

Tak salah jika kita katakan bahawa Par4c3tamol merupakan ubat yang paling kerap disebut dan digunakan oleh rakyat Malaysia dalam seharian. Sakit kepala? Mesti cari Panadol, salah satu jenama ubat yang mempunyai kandungan Par4c3tamol. Demam? Ya, pasti kita akan cari Par4c3tamol. Lepas makan pasti InsyaAllah demam akan kebah. Namun pernahkah anda dengar akan cakap-cakap atau khabar […]

Panduan Kesihatan

Tak Sangka Makan Brokoli & Yogurt Boleh Rawat Pedih Ulu Hati & Gastrik

Semua orang mesti pernah dengar mengenai penyakit gastrik kan? Mereka yang menghidapi penyakit ini pasti memahami betapa siksanya menanggung kesakitan tersebut. Tapi tahukah anda, terdapat kaedah yang mudah dan murah dalam merawat penyakit gastrik? Sebuah page, The Diagnosa telah berkongsi kaedah merawat gastrik dengan hanya menggunakan brokoli dan yogurt sahaja. Kami bawakan perkongsian tersebut untuk anda dibawah. BROCCOLI DAN […]

Panduan Kesihatan

Netizen Senaraikan Sunscreen Terbaik Untuk Lindungi Kulit Wajah Dari Sinaran UV Matahari

Dalam keadaan cuaca panas yang dijangka hingga Mac depan, kita pastinya akan berdepan dengan masalah kulit yang akan cepat jadi kering dan mudah terbakar. Dalam hal ini sangat digalakkan untuk memakai sunscreen bagi melindungi kulit kita dari pancaran sinaran UV matahari jika melakukan aktiviti di luar. Walau bagaimanapun pemilihan sunscreen bagaimana yang sesuai dengan kulit wajah? Posting gadis ini menggunakan nama […]

Panduan Kesihatan

Musim Panas Ni, Jangan Abaikan 8 Tanda-Tanda Badan Anda Kekurangan Air

Tanda-Tanda Kekurangan Air Atau Dehidrasi. Amalan minum 8 gelas air suam atau air putih memang digalakkan untuk memastikan kesihatan berada pada tahap yang baik. Kurang minum air akan menyebabkan berlakunya dehidrasi yang boleh menjejaskan fungsi dalaman badan. Mungkin untuk segelintir dari kita, amalan minum 8 gelas air ini nampak remeh ataupun sukar untuk dilakukan. Namun […]

Panduan Kesihatan

Inilah 9 Kesilapan Yang Selalu Dibuat Semasa Berpantang Sendiri. Elakkan

“‘Apa nak buat, Mak bukannya sihat sangat nak jaga aku. Nanti menyusahkan mereka pula. Kalau menumpang rumah mertua rasa segan pula sebab suami tak ada sekali. Terpaksalah aku berdikari dan berpantang sendiri.” Sebagai insan terpilih, usah cemburu pada mereka yang boleh balik kampung untuk berpantang atau bawa Mak datang untuk menjaga anda di rumah. Atas desakan kehidupan masa kini, sebenarnya makin […]

Panduan Kesihatan

Lepas Penjelasan Doktor Ini, Baru Tahu Sia-Sia Jer Buat Air Detoks Untuk Kurus

Dalam banyak-banyak resipi kuruskan badan, tentu ramai pernah dengar tentang khasiat air detoks atau air rendaman lemonkan? Ramai ke mak mak yang cuba? Saya pun sebenarnya antara peminat buah lemon sebab yakin lemak-lemak degil akan terhakis bila minum air masam tu. Saya ingat, makin masam makin baguslah. Makin cepat kurus. Sampailah saya menonton perkongsian Dr. […]

Panduan Kesihatan

Dr Ni Senaraikan Sayur Antik4nser. Ketahui Juga Cara Terbaik Cuci & Memasaknya, Elak Racun!

Bila menyentuh bab makan makanan sihat, secara tidak langsung akan terlintas difikiran tentang pelbagai pilihan menu sayur-sayuran yang mengandungi banyak khasiatnya. Bertepatan juga budaya makan sayur di dalam keluarga kita hari ini seakan begitu sinonim hingga seakan tidak lengkap rasanya hidangan jika tidak disajikan menu berasaskan sayur-sayuran ini. Pun begitu, tahukah anda dalam banyak-banyak jenis […]

Panduan Kesihatan

Leher Anda Sakit Sebab Salah Tidur? Jangan Risau, Ini Penyelesaiannya

Beberapa orang sering sekali merasa sakit pada leher mereka setelah bangun tidur. Sakit leher ini ternyata seringkali terjadi kerana kita salah gerak atau salah posisi tidur. Boleh jadi hal ini terjadi akibat penggunaan bantal yang terlalu tinggi, terlalu rendah dan sebagainya. Sakit leher ini jelas tidak bagus. Beberapa orang bahkan sampai susah menoleh kerana hal […]