Kisah Penceraian

“Kenapa minta cerai? Abg tak cukup kacak ke?” Suami Terkedu Bila Isteri Minta Cerai. Ini Punca Keretakan

Cerita penceraian aku dengan isteri ini berlaku pada tahun lepas. Kitorang dah sembilan tahun berkahwin dan sudah ada dua orang anak. Masa itu, aku ada dekat office. Dapat first SMS dari isteri. “Assalam abang, Ina nak minta cerai dari abang. Harap abang dapat tunaikan.” Tersentak aku. Kenapa pula tiba-tiba? Aku tak balas apa-apa sms dari […]

Kisah Penceraian Masalah Keluarga Masalah Penceraian Masalah Suami Isteri

9 Golongan Suami Yang Isteri Dibenarkan Memohon Cerai

Apabila kita bercerita berkenaan wanita minta cerai, pasti akan yang mengatakan yang ada hadis menyebut,” wanita yang meminta cerai suami, tidak akan bau syurga.” Ramai mempunyai salah tanggapan perkara tersebut kerana pendapat tersebut sebenarnya hanya terpakai apabila seorang isteri meminta suami menceraikan dia tanpa alasan dan sebab. Jadi, adakah isteri dibenarkan memohon cerai dari suami […]

Kisah Penceraian

Isteri Nak Buat Apa Bila Suami Lafaz Cerai? Menangis Lama-Lamapun Tak Guna. Lakukan Langkah Ini

Penceraian barangkali bukanlah penyelesaian yang paling ideal untuk pasangan suami dan isteri. Tidak semudah yang disangkakan, bagi pasanganyang sudah mempunyai anak, pasti keputusan ittu akan difikirkan berulang kali demi mengenangkan nasib anak yang mungkin hidupnya bakal sengsara di kemudian hari. Islam membenarkan perempuan memohon cerai daripada suaminya berlandaskan beberapa sebab tertentu termasuklah:- Alasan PERTAMA Apabila […]

Kisah Penceraian

Punca Penceraian Kerana Tidak Jaga Solat, Realiti Alam Perkahwinan Yang Ramai Nafikan

Aku tengok banyak yang sebut hal-hal mengenai perkahwinan la, kahwin cepat la, kahwin lambat la, bab-bab belanja perkahwinan dan majlis perkahwinan pun ado.. aku nak tanya je.. sebenarnya apa tujuan korang-korang ni semua nak berkahwin eh?? 1) Ada yang couple lama, 5,6,7 tahun.. dari keluar berdua-duaan gitu baik nikah ye tak?? Boleh “dating halal”. Boleh […]

Kisah Penceraian

Inilah Batas-Batas Bagi Wanita Dalam Tempoh Iddah Sama Ada Cerai Mati Atau Cerai Hidup.Jangan Pakai Langgar Je

Perkataan ‘iddah’ adalah sinonim dengan penceraian, sama ada cerai hidup atau cerai mati. Iddah hanya dikenakan kepada golongan wanita sahaja bagi tujuan memuliakan wanita Islam itu sendiri. Iddah adalah bertujuan untuk mengelakkan percampuran benih antara suami dahulu dengan suami yang baharu (akan) dikahwininya. Selain itu, iddah juga merupakan tempoh dalam memberi ruang kepada pasangan untuk […]

Kisah Penceraian

Benar Ada Janda Yang Buruk Perangainya, Tetapi Bukanlah Semua. Memegang Status Ini Bukanlah Mudah

TAKUT NAK KAHWIN LAGI Saya seorang ibu tunggal berumur 30-an. Seorang pensyarah di sebuah universiti awam. Punya anak 3 orang umur 7,5 dan 3 tahun, kesemuanya hero. Alhamdulillah, rezeki anak-anak, saya dapat biaiswa untuk menyambung pengajian di luar negara. Saya kini di tahun akhir pengajian. Mohon sahabat2 doakan saya dan rakan-rakan di sini untuk kami […]

Kisah Penceraian

Please Jangan Leka, Pesan Seorang Kakak Yang Tiada Simpanan Selepas Bercerai

Kisah ini saya terima dalam inbox daripada seorang kakak. Beliau menceritakan kisah hidupnya semasa berkahwin dan kemudiannya bercerai. Berikut adalah cerita akak dalam ayatnya sendiri. Salam HF. Pertamanya akak kagum dengan adik yang sangat bijak rancang kewangan. Akak dulu masa bujang sangat pandai simpan duit, tapi tak pandai invest duit. Dulu gaji kecil tapi banyak saving. Lagi beberapa […]

Kisah Penceraian Kisah Rumahtangga

Kekeliruan Yang Menjadi Persoalan Ramai Berkenaan Isteri Failkan Cerai Fasakh dan Jatuh Taklik

SOALAN – Puan, isteri saya memfailkan perceraian fasakh di mahkamah syariah atas alasan terseksa dari segi emosi, selepas mendapat tahu saya berkahwin lain tanpa pengetahuannya. Saya begitu terkilan dengan tindakannya kerana dialah wanita yang paling saya cintai walaupun tidak dikurniakan zuriat sepanjang 11 tahun perkahwinan. Apa pandangan puan mengenai perkara ini? JAWAPAN – Dalam pemahaman […]

Kisah Penceraian Masalah Penceraian

APA ALASAN UNTUK PERCERAIAN SECARA FASAKH???

APA ALASAN UNTUK PERCERAIAN SECARA FASAKH??? Menurut Seksyen 53 Enakmen Tatacara Mal Mahkamah Syariah (Negeri Selangor) 2003 :- (1) Seseorang perempuan atau lelaki, mengikut mana-mana yang berkenaan, berkahwin mengikut Hukum Syarak adalah berhak mendapat suatu perintah untuk membubarkan perkahwinan atau untuk fasakh atas satu atau lebih daripada alasan-alasan yang berikut, iaitu— (a) bahawa tempat di […]

Kisah Penceraian Kisah Rumahtangga Masalah Suami Isteri

Kisah Rumahtangga: Suami Bercinta Dengan JANDA

[SOALAN] SAYA mohon identiti saya dirahsiakan umum kerana saya tidak mahu mengaibkan sesiapa dalam masalah rumah tangga saya ini. Perkongsian ini sekadar untuk meleraikan segala kekusutan di hati yang kian sarat seakan tidak tertanggung lagi. Saya dan suami telah berkahwin selama dua tahun dan dikurniakan seorang cahaya mata lelaki yang comel dan sempurna sifatnya. Kami […]