Anak

Tayang Kejayaan Anak di Sosial Media Tu Dikira Riak Ke? Baca Pandangan Ustaz Ni

Pelik, nak kongsi kebahagiaan anak pun dikatakan saja tayang kejayaan anak. Itu lah salah satu pemikiran negatif orang kita, semua salah. Entah lah, tetapi bila baca pandangan daripada Uztaz Nazri ini, rasa lebih tenang dan membahagiakan. Sebab cara yang ditulis sangat positif. PERLUKAH TAYANG KEJAYAAN ANAK?? Mutakhir ini, sudah jadi trend, ibu bapa mengupload gambar kejayaan anak […]

Anak

Bila Ditegur Sikap Anak, Mak Ayah Pula Yang Menjeling

Antara kegagalan ibu bapa pada hari ini dalam mendidik anak-anak adalah sikap anak mereka yang tidak boleh langsung ditegur oleh orang lain. Perkara ini dapat dilihat apabila anak sedang buat perangai, ibunya pula akan mempertahankan anaknya dan berkata anaknya langsung tidak salah tanpa usul periksa terlebih dahulu. Memberi didikan yang sempurna kepada anak-anak adalah satu […]

Anak

Lembutnya, Takut Nak Pegang. Ini 5 Perkara Ibu Bapa Kena Tahu Tentang Ubun-ubun Bayi

Perasan tak, kepala bayi baru lahir ada satu bahagian yang sangat lembut. Bahagian inilah yang digelar ubun-ubun atau fontanelle. Memang rasa takut nak pegang sebab rasa macam fragile sangat, kan? Sebenarnya ubun-ubun ini juga boleh memberi petanda kepada kesihatan bayi. Jadi, bagaimanakah ubun-ubun ini terbentuk dan bilakah ia akan tertutup? Mari ketahui beberapa perkara tentang […]

Anak

Anak Lebih Suka Ikut Kawan, Ibu Bapa Mengadu Renggang Dengan Anak. Ini Jawapan Ustaz

Ramai ibu bapa hari ini terlalu sibuk dengan kerjaya dan urusan masing-masing sehingga lupa akan tanggungjawab mendidik anak-anak. Pagi-pagi selepas subuh sudah keluar bekerja dan pulang ke rumah apabila sudah malam. Malahan ramai ibu bapa sekarang ini dilihat memilih untuk ‘suap’ anak dengan gadjet berbanding meluangkan ‘quality time’ bersama. Lelaki ini kongsi pengalaman melihat anak […]

Anak

Ibu Yang Berderet Anak Lelaki, Berbanggalah Kerana Andalah Cinta Pertama Mereka

Bagi seorang ibu yang dikurniakan berderet anak lelaki, terasa seperti permaisuri. Tak perlu kecewa atau iri hati bila tengok orang lain ada anak perempuan. Usahlah mempertikaikan pemberian daripada Allah sebaliknya bersyukurlah. Ikuti perkongsian dari Puan Siti Maisarah Saifuddin apabila dia sering ditanya soalan “Tak Nak Anak Perempuan Ke” kerana dia sudah dikurniakan dengan lima orang […]

Anak

Inilah 8 Cabaran Menyusu Bayi Bukti Anda Seorang Isteri Kental, Suami Tolong Faham Ya

“Selama ini aku ingatkan menyusu badan taklah susah sangat. Ingatkan boleh ikut saja macam-macam tips menyusu bayi dari majalah dan internet. Tapi, sekarang dah melaluinya baru aku tahu betapa mencabarnya nak susukan anak sampai 2 tahun. Nak fahamkan suami sendiri pun susah…” Bagi ibu-ibu yang menyusu badan, tentu pengalaman menyusu bayi memberi 1001 kenangan yang […]

Anak

Jangan Lokek, Selalu Lah Belanja Anak Makan Walau Sebulan Sekali. Ini Rahsia Besar Murah Rezeki

Mak ayah bila dah berjanji dengan anak tunaikan lah. Lagi-lagi bila janji nak belanja anak makan sedap. Tak perlu nak lengah-lengahkan waktu, sebab anak yang menuntut janji itu amat mengharap sebenarnya. Anak-anak mungkin tak tunjuk, tapi dalam hati dia sarat penantian. Ibu empat anak, Maryam Salleh berkongsi 8 tip murah rezeki. Cuma beri layanan baik dekat anak-anak […]

Anak

6 Tanda Anak Lambat Bercakap (Speech Delay) Ibu Bapa Wajib Tahu

Isu speech delay atau lewat perkembangan pertuturan kerap dikongsi oleh para terapis terutamanya di media sosial demi memberi kesedaran kepada ibu bapa tentang masalah yang dihadapi oleh anak-anak masa kini. Kadang kala ibu bapa tidak sedar atau kurang peka akan perkembangan pertuturan yang tidak normal atau tidak sejajar dengan milestone tahap usia sebenar anak kerana kurangnya ilmu tentangnya. Sebelum […]