Anak Kehidupan Masalah Keluarga Petua Tips Tips IbuBapa

Dengan 8 Perbuatan Kita Ni Sedar Tak Kita Sedang ‘Dera’ Anak dalam SENYAP

Kita kupas satu demi satu. Semoga dapat menjadi tauladan untuk kita bersama. 1. Mengabaikan anak. “Eh, mana ada saya abaikan anak saya. Makan minum dan pakaian semua cukup. Siap lebih lagi,”. Itu kata anda. Apa pula kata anak anda? Cuba tengok situasi ini. Anda balik kerja waktu petang. Seharian anda di pejabat, anak anda pula […]

Anak

Hari Ini Saya Baik, Nanti Cikgu Beritahu Mak? Soalan Murid Nakal Yang Mengubahku

Kawan, Pernah tak kadang-kadang kau rasa kau bersalah dengan anak–anak? Ini kisahnya kawan. Kelas tenang hari ini. Mungkin kerana awan mendung yang kelihatan sarat dengan warna hitam pekat itu sedang memecahkan gugusan air hujan yang sejak dari pagi menyiram lantai bumi. Angin sejuk serta wap-wap dingin menghembus masuk kedalam kelas lalu membuatkan anak-anak murid ini […]

Anak

Doa Elak Anak-Anak Kuat Bergaduh, Amalkan Dan Yakin Dengan Izin Allah

Kanak-kanak suka bergaduh sesama mereka, tak kira sesama rakan sebaya atau adik beradiknya. Sebagai ibu bapa, ini sedikit sebanyak memberi tekanan. Ada ibu bapa yang sudah melakukan pelbagai cara, namun anak masih suka bergaduh dan tak makan nasihat. Anak-anak saya juga bergaduh antara mereka, tapi bukanlah bergaduh yang bertumbuk tu, bergaduh sebab berebut macam-macam benda…mainan […]

Anak

Menu Jualan Untuk Anak-Anak, Bagi Sesiapa Yang Mahu Memulakan Perniagaan

Dalam keadaan ekonomi yang kurang memberangsangkan. Kadangkala seseorang tidak ada pilihan. Salah satu cara untuk mendapatkan wang adalah dengan berniaga. Ada beberapa tempat boleh dipilih untuk berniaga seperti di tepi jalan raya besar yang senang orang memarkirkan kereta, di hadapan sekolah atau di hadapan pasar. Ada beberapa orang rakan yang dapat saya bantu dengan mengeluarkan […]

Anak

Inilah Cara Kawal Anak Anda Daripada Terus Merengek Meminta Permainan

Anak anda menjerit-jerit di pusat membeli belah kerana mahukan juga mainan yang dilihatnya. Kerana malu diperhatikan oleh orang sekeliling dan kerana hendak mendiamkan anak, anda mengalah dan belikan juga mainan tersebut untuk anak. Anda sedang bersiap-siap untuk makan malam, anak kecil anda merengek kerana mahukan aiskrim di dalam peti sejuk. Anda memujuknya untuk makan malam […]

Anak

Ibu Punyai 3 Orang Anak Lebih Stress, Baca Perkongsian Dari Pakar Psikologi Ni

Selalunya kita fikir makin ramai anak, mak bapak lagi pening dan stress. Ya lah lagi banyak kerenah kena layan terutama yang ada sampai lima enam orang anak. Sebab itu zaman sekarang tak ramai pasangan yang mahu beranak ramai. Tapi itu kata kita, lain pula menurut kajian. KAJIAN TAHAP STRESS KAUM IBU Berdasarkan satu kajian yang dibuat oleh TODAYParent.com didapati, tahap stress ibu yang […]

Anak

Petua Agar Anak Cepat Bercakap Beserta Doa, Ibu Bapa Boleh Amalkan Seawal Usia Anak 3 Bulan

Sebagai orang tua, tak jarang timbul perasaan risau akan perkembangan anak kita yang lambat dalam bercakap atau bertutur. Jangan terlalu bimbang sebab setiap anak memang mempunyai tahap pencapaian atau tahap perkembangannya masing-masing alias berbeza satu sama lain. Untuk mengetahui ciri-ciri anak tergolong normal atau anak yang lambat dalam bercakap boleh dikesan dengan melihat tAnda aras […]

Anak

Nak Ajar Anak Sendiri Sampai Pandai Mengaji, Mak Ayah Boleh Ikut 10 Tip Mudah Ni

Sejuk perut ibu mengandung bila lihat anak sendiri pandai mengaji seawal usia dari kecil. Pasti ada cara dan teknik tertentu yang boleh diamalkan agar anak pandai dan suka mengaji. Menurut perkongsian oleh Puan Nurkhomsiah Bakrim, sebenarnya mak ayah boleh ajar anak sendiri sampai pandai mengaji dengan mengikut 10 tip ini. Berikut antara perkongsian beliau; 10 […]

Anak

Tayang Kejayaan Anak di Sosial Media Tu Dikira Riak Ke? Baca Pandangan Ustaz Ni

Pelik, nak kongsi kebahagiaan anak pun dikatakan saja tayang kejayaan anak. Itu lah salah satu pemikiran negatif orang kita, semua salah. Entah lah, tetapi bila baca pandangan daripada Uztaz Nazri ini, rasa lebih tenang dan membahagiakan. Sebab cara yang ditulis sangat positif. PERLUKAH TAYANG KEJAYAAN ANAK?? Mutakhir ini, sudah jadi trend, ibu bapa mengupload gambar kejayaan anak […]