Tips IbuBapa

Mahal Macam Mana Pun Botol Tukarlah Dengan Kerap Bila Sampai Masanya

Mahal macam mana pun botol tukarlah dengan kerap. Jangan k3dekut. Menjadikan botol susu sebagai satu koleksi sangat-sangat tidak relevan..(kecuali belum guna).

Perkongsian dari Maya Darwish cukup membantu ibu bapa supaya tidak bersikap acvh tak acvh atau dalam kata lainnya tengok botol masih elok niat nak tukarkan tu ditangguhkan. Tengah bancuh susu anak, entah kenapa tiba-tiba teringat ‘Eh, berapa lama eh boleh tahan satu botol susu ni.. takkan la pulak selama-lamanya..’

Pernah tak terfikir benda yang sama ? Berapa lama jangka hayat botol susu anak kita tu ? Apa efek bah4ya guna botol susu terlampau lama kepada anak ?

TAHU TAK ?

Rupanya bahaya guna botol susu yang dah lebih 3 bulan. Tambah lagi yang dah banyak calar balar kat bahagian dalam botol tu. Calar-balar tu akan keluarkan toksid dan bahayakan kesihatan anak kita. Cuma kalau yang botol BPA Free tu paling maksimum pun 6 BULAN SAHAJA TAHAN.

APA ITU BISFENOL A (BPA) ?

Bisfenol A (BPA) ni bah4ya terhadap keluarga kita (bayi terutamanya). Bisfenol A (BPA) adalah bahan k1mia yang terdapat dalam plastik polikarbonat (polycarbonate) dan resin epoksi. Plastik polikarbonat yang jernih dan tahan lasak ini digunakan dalam pelbagai produk pengguna antaranya botol susu bayi, botol air mineral, bekas makanan dan juga dalam teether bayi. Resin epoksi pula digunakan untuk menyaluti lapisan dalam hampir semua makanan dan minuman dalam tin.

JANGKA HAYAT BOTOL SUSU

Jika botol susu yang ada BPA jangka hayatnya hanya 3 ke 6 bulan. Manakala botol susu yang BPA FREE jangka hayatnya lebih panjang, namun sebaiknya tukar sekiranya berubah warna botol, banyak kesan calar dan sudah kekuning-kuningan.

KESAN BPA TERHADAP KESIHATAN DAN BAYI

BPA dari produk mengandungi bahan berbah4ya ini dapat melarut resap ke dalam makanan atau minuman dan seterusnya memasuki badan. Dos Bisfenol A yang rendah sekalipun dalam badan manusia boleh disalah anggap sebagai estrogen.

Estrogen adalah hormon yang mengawal perkembangan otak, sistem peranakan dan pertumbuhan janin. Keadaan ini boleh memberi kesan neg4tif terhadap kesihatan. Bahkan janin dalam kandungan (ibu hamil jaga pemakanan anda) dan bayi adalah golongan yang paling berisik0 jika terdedah dengan BPA ini kerana ia dikatakan mempengaruhi pembentukan otak dan perangai bayi.

Banyak kajian mengaitkan BPA dengan pelbagai masalah lain seperti :

  • Baligh awal
  • K4nser payvdara
  • Kanser pr0stat
  • Peny4kit jantung
  • Ob3siti
  • Kenc1ng manis
  • Dan boleh meny0ngsangkan ciri-ciri jantina seseorang dan mer0sakkan kromosom !

FAKTOR PENGARUHI LARUT RESAP BPA KE DALAM MAKANAN

Terdapat beberapa faktor yang menyebabkan larut resap ini berlaku dengan lebih banyak. Antaranya :

  • Kep4nasan (api dan matahari)
  •  C4lar
  • Pend3dahan terhadap sesetengah bahan k1mia (termasuk sabun pencuci)

TIPS MENGELAKKAN BPA

Anda mungkin sukar untuk mengelakkan secara mutlak penggunaan produk yang mengandungi BPA ini, tetapi anda dapat mengurangkannya dengan mengamalkan langkah-langkah berikut ~

  • Jangan panaskan makanan atau minuman dalam plastik polikarbonat sama ada menggunakan ketuhar gelombang mikro atau pun direbus.
  • Kurangkan pengambilan makanan dalam tin, pilih yang segar atau sejuk beku. Jika mahu yang segera, pilih dalam botol kaca. Seboleh mungkin, gunakan bekas makanan daripada porselin, kaca atau keluli tahan karat terutamanya untuk makanan atau minuman panas.
  • Berikan permainan yang selamat untuk anak anda. Lihat kod plastik di bawah permainan. Kod 7 adalah polikarbonat (elakkan juga kod 3 kerana ia mengandungi toksin).
  • Jika mahu membungkus sup atau air panas dari penjual makanan, bawa bekas makanan atau minuman anda sendiri. Jangan gunakan plastik !
  • Jangan membiarkan air di dalam botol air mineral terjemur di dalam kereta, dan kemudian meminumnya.

TIPS ELAK BPA PADA BOTOL SUSU ANAK ANDA

  • Gunakan botol susu daripada KACA atau STANLESS STEEL (tahan lama dan tak perlu risau tentang BPA) atau boleh juga gunakan botol plastik yang bebas BPA (tapi perlu tukar dalam masa 3 bulan atau paling lama 6 bulan).
  • Elakkan menggunakan botol polikarbonat.
  • Jika anda menggunakan juga botol polikarbonat, pastikan ia tidak dijemur, tidak dipanaskan dan tidak dimasukkan air panas menggelegak ke dalamnya.
  • Elakkan calar dengan menggunakan berus yang lembut daripada plastik dan span, bukan berus daripada dawai untuk membasuh botol susu bayi.
  • Gunakan sabun yang sesuai dan selamat untuk mencuci botol anak anda.

BILA BOTOL ANAK PERLU DITUKAR SEGERA ?

1- Kesan Calar Pada Botol

Kesan calar dalam botol anak juga perlu diperhatikan,jika mempunyai banyak kesan calar, anda perlu menukarkan botol anak. Dibimbangi terdapat pembebasan t0ksik atau bahan k1mia daripada plastik botol tersebut.

2- Sterilizer

Pengunaan sterilizer ini sebenarnya dapat mengurangkan jangka hayat botol ,contohnya jika botol boleh digunakan 6 bulan mungkin hanya boleh digunakan 4 bulan. Salah satu sebab adalah kerana ianya melibatkan penggunaan haba yang tinggi.

Pendedahan terhadap air yang menggelegak juga boleh menyebabkan botol polikarbonat melepaskan Bisphenaol A (BPA) dengan kadar lebih cepat berbanding terdedah kepada air sejuk atau air suam.

3- Warna Botol

Jika botol anak kelihatan kekuningan, ianya adalah tanda botol perlu ditukar. Lebih-lebih lagi sekiranya terdapat kesan calar di bahagian dalam botol.

4- Bau

Jika botol sudah berbau tidak nyaman walaupun kerapkali kali dibasuh, tukar botol kerana bau tidak menyenangkan boleh berpunca daripada kulat atau mikroorganisma di dalam botol.

5- Pengunaan Sabun Pencuci Botol

Penggunaan pencuci botol susu juga perlu di ambil kira. Mencuci dengan menggunakan sabun biasa ataupun sabun pencuci pinggan perlu dielakkan. Ianya bukan sahaja mengandungi bahan k1mia menghakis, malah memberikan kesan bah4ya kepada anak sekiranya sabun tidak dibilas dengan bersih. Gunakan bahan pencuci yang bersifat ORGANIK.

Sekarang dah tau kan ? Semoga perkongsian ni beri manfaat kepada ibu-ibu semua, buat pilihan yang tepat untuk kesihatan Si Manja yang tersayang.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

− 2 = 4

error: Content is protected !!