Anak

Ibu Punyai 3 Orang Anak Lebih Stress, Baca Perkongsian Dari Pakar Psikologi Ni

Selalunya kita fikir makin ramai anak, mak bapak lagi pening dan stress. Ya lah lagi banyak kerenah kena layan terutama yang ada sampai lima enam orang anak. Sebab itu zaman sekarang tak ramai pasangan yang mahu beranak ramai. Tapi itu kata kita, lain pula menurut kajian. KAJIAN TAHAP STRESS KAUM IBU Berdasarkan satu kajian yang dibuat oleh TODAYParent.com didapati, tahap stress ibu yang […]

Anak

Petua Agar Anak Cepat Bercakap Beserta Doa, Ibu Bapa Boleh Amalkan Seawal Usia Anak 3 Bulan

Sebagai orang tua, tak jarang timbul perasaan risau akan perkembangan anak kita yang lambat dalam bercakap atau bertutur. Jangan terlalu bimbang sebab setiap anak memang mempunyai tahap pencapaian atau tahap perkembangannya masing-masing alias berbeza satu sama lain. Untuk mengetahui ciri-ciri anak tergolong normal atau anak yang lambat dalam bercakap boleh dikesan dengan melihat tAnda aras […]

Anak

Nak Ajar Anak Sendiri Sampai Pandai Mengaji, Mak Ayah Boleh Ikut 10 Tip Mudah Ni

Sejuk perut ibu mengandung bila lihat anak sendiri pandai mengaji seawal usia dari kecil. Pasti ada cara dan teknik tertentu yang boleh diamalkan agar anak pandai dan suka mengaji. Menurut perkongsian oleh Puan Nurkhomsiah Bakrim, sebenarnya mak ayah boleh ajar anak sendiri sampai pandai mengaji dengan mengikut 10 tip ini. Berikut antara perkongsian beliau; 10 […]

Anak

Tayang Kejayaan Anak di Sosial Media Tu Dikira Riak Ke? Baca Pandangan Ustaz Ni

Pelik, nak kongsi kebahagiaan anak pun dikatakan saja tayang kejayaan anak. Itu lah salah satu pemikiran negatif orang kita, semua salah. Entah lah, tetapi bila baca pandangan daripada Uztaz Nazri ini, rasa lebih tenang dan membahagiakan. Sebab cara yang ditulis sangat positif. PERLUKAH TAYANG KEJAYAAN ANAK?? Mutakhir ini, sudah jadi trend, ibu bapa mengupload gambar kejayaan anak […]

Anak

Bila Ditegur Sikap Anak, Mak Ayah Pula Yang Menjeling

Antara kegagalan ibu bapa pada hari ini dalam mendidik anak-anak adalah sikap anak mereka yang tidak boleh langsung ditegur oleh orang lain. Perkara ini dapat dilihat apabila anak sedang buat perangai, ibunya pula akan mempertahankan anaknya dan berkata anaknya langsung tidak salah tanpa usul periksa terlebih dahulu. Memberi didikan yang sempurna kepada anak-anak adalah satu […]

Umum

Demi Sesuap Nasi, Pasangan OKU Ulang Alik Bukit Mertajam Kulim Jual Sarung Bantal

Menjual sarung bantal secara kecil-kecilan bagi menyara kehidupan, sepasang suami isteri orang kelainan upaya (OKU) penglihatan mengambil inisiatif berniaga di Pasar Awam Kulim, Kedah. Menerusi Berita Harian, pasangan yang dikenali sebagai Mona Ahmad, 41 dan Abd Hamid Mat Piah, 58 terpaksa berulang-alik setiap hari dari rumah mereka di Bukit Mertajam, Pulau Pinang ke pasar awam tersebut. […]

Anak

Lembutnya, Takut Nak Pegang. Ini 5 Perkara Ibu Bapa Kena Tahu Tentang Ubun-ubun Bayi

Perasan tak, kepala bayi baru lahir ada satu bahagian yang sangat lembut. Bahagian inilah yang digelar ubun-ubun atau fontanelle. Memang rasa takut nak pegang sebab rasa macam fragile sangat, kan? Sebenarnya ubun-ubun ini juga boleh memberi petanda kepada kesihatan bayi. Jadi, bagaimanakah ubun-ubun ini terbentuk dan bilakah ia akan tertutup? Mari ketahui beberapa perkara tentang […]

Tazkirah

Jadi Anak Lelaki Bukannya Senang, Banyak Tanggungjawab Tapi Sayang Ramai Tak Sedar

Pasti banyak yang melalui situasi ini dan adakalanya rasa seperti tidak adil, sedangkan itu merupakan tanggung jawab adik beradik yang perlu digalas bersama. Orang tua harus bersikap adil dalam melayani anak-anak, bukannya memanjakan seorang anak, kemudian yang lainnya dibebankan dengan berbagai tanggung jawab. Nak cakap, harus banyak golongan ibu yang tidak boleh menerima. Tapi itulah […]

Anak

Anak Lebih Suka Ikut Kawan, Ibu Bapa Mengadu Renggang Dengan Anak. Ini Jawapan Ustaz

Ramai ibu bapa hari ini terlalu sibuk dengan kerjaya dan urusan masing-masing sehingga lupa akan tanggungjawab mendidik anak-anak. Pagi-pagi selepas subuh sudah keluar bekerja dan pulang ke rumah apabila sudah malam. Malahan ramai ibu bapa sekarang ini dilihat memilih untuk ‘suap’ anak dengan gadjet berbanding meluangkan ‘quality time’ bersama. Lelaki ini kongsi pengalaman melihat anak […]