Tips

Sebagai Cikgu, Inilah 7 Hadiah Yang Seronok Diterima Sempena Hari Guru

Semalam sewaktu di dalam kelas, seorang murid mendekati saya. Dia lalu bertanyakan soalan. “Cikgu. Cikgu nak hadiah apa?” “Sempena apa ni?” soal saya meskipun sudah boleh mengagak. “Hari guru,” jawabnya. “Tak payahlah berhadiah-hadiah. Kamu belajar betul-betul,  tak main-main kat sekolah ni pun cikgu dah cukup syukur dah,” balas saya “Ala. Cepatlah cikgu. Esok saya dengan […]

Petua suami isteri

Jom amalkan petua kuatkan jodoh hingga ke Jannah

Tiada orang yang impikan perceraian sebagai pengakhir hubungan suami isteri. Tapi apakah daya, jodoh terputus di tengah jalan. Bagaimana hendak kekalkan jodoh hingga ke jannah? Ikuti tip yang dikongsikan oleh Dato’ Dr. Haji Juanda Haji Jaya, Perunding Undang-undang Keluarga Islam. Kita pernah melihat orang yang gagal dalam percintaan, bahkan pu tus tunang dengan cara yang ke […]

Anak

Hari Ini Saya Baik, Nanti Cikgu Beritahu Mak? Soalan Murid Nakal Yang Mengubahku

Kawan, Pernah tak kadang-kadang kau rasa kau bersalah dengan anak–anak? Ini kisahnya kawan. Kelas tenang hari ini. Mungkin kerana awan mendung yang kelihatan sarat dengan warna hitam pekat itu sedang memecahkan gugusan air hujan yang sejak dari pagi menyiram lantai bumi. Angin sejuk serta wap-wap dingin menghembus masuk kedalam kelas lalu membuatkan anak-anak murid ini […]

Anak

Doa Elak Anak-Anak Kuat Bergaduh, Amalkan Dan Yakin Dengan Izin Allah

Kanak-kanak suka bergaduh sesama mereka, tak kira sesama rakan sebaya atau adik beradiknya. Sebagai ibu bapa, ini sedikit sebanyak memberi tekanan. Ada ibu bapa yang sudah melakukan pelbagai cara, namun anak masih suka bergaduh dan tak makan nasihat. Anak-anak saya juga bergaduh antara mereka, tapi bukanlah bergaduh yang bertumbuk tu, bergaduh sebab berebut macam-macam benda…mainan […]

Kisah Rumahtangga

Jangan Biasakan Isteri Terlalu Berdikari, Tak Dibelai Hatinya Dengan Kasih Sayang

Suami yang tak usaha cepat pujuk isteri yang merajuk, sebab membayangkan isteri itu berdikari dan nanti akan sejuk sendiri. Awas! Sila hadam nasihat penting dari Puan Marlia Ramli ini. Sebab suami yang sebegini mewarisi sifat papa kedana tak ada empati. Lagi-lagi dekat isteri yang dah banyak berkorban tu. Biarlah miskin harta, jangan miskin kata-kata untuk […]

Panduan Kesihatan

Sakit Bersalin Bukan Main-Main. Doktor Kongsi Pentingnya Ambil Suntikan Epidural

Epidural tu apa doktor?” Mungkin ramai dalam kalangan wanita khususnya ibu yang baru pertama kali bakal melahirkan anak masih kurang pengetahuan tentang epidural injection. Suntikan ini selalunya akan diberikan kepada ibu yang bakal bersalin untuk mengurangkan rasa sakit bersalin. Suntikan ini dimasukkan melalui suntikan di tulang belakang badan. Ngeri pun ada kan? Namun, ada juga […]

Anak

Inilah Cara Kawal Anak Anda Daripada Terus Merengek Meminta Permainan

Anak anda menjerit-jerit di pusat membeli belah kerana mahukan juga mainan yang dilihatnya. Kerana malu diperhatikan oleh orang sekeliling dan kerana hendak mendiamkan anak, anda mengalah dan belikan juga mainan tersebut untuk anak. Anda sedang bersiap-siap untuk makan malam, anak kecil anda merengek kerana mahukan aiskrim di dalam peti sejuk. Anda memujuknya untuk makan malam […]

Umum

Gelaran Top Fans Di Facebook, Ini Info Menarik Makcik Bawang Perlu Ambil Tahu

Bagi menghargai sokongan kepada pengguna atau pengikut setia pada sesebuah laman, Facebook kini memperkenal ikon ‘Top Fans” yang boleh dimiliki dengan syarat tertentu. Mengikut pencarian kami di atas talian, terdapat beberapa syarat yang perlu anda penuhi sebagai pengguna akaun media sosial untuk mendapat gelaran tersebut. Antara syarat tersebut anda sebagai pengikut kepada laman tertentu, anda […]