Tips Tips Kesihatan

Petua Menyembuhkan Selsema Dan Batuk Dengan Cepat

Apabila hidung sudah mula rasa tersumbat di pagi hari dan kekerapan bersin mula terjadi, ini merupakan tanda bahawa selesema akan mula mengambil tempat di dalam tubuh badan kita. Ianya berlaku apabila keadaan imun tubuh sudah tidak tertahan dengan jangkitan bakteria atau virus yang menyebabkan selesema. Adanya, ia akan sekali gus datang bersama batuk dan demam. […]

Suami Isteri Tazkirah Tip Agama

Wanita Dalam Tempoh ‘Iddah’, Ketahuilah Batasan Ini Dalam Memuliakan Wanita

Perkataan ‘iddah’ adalah sinonim dengan penceraian, sama ada cerai hidup atau cerai mati. Iddah hanya dikenakan kepada golongan wanita sahaja bagi tujuan memuliakan wanita Islam itu sendiri. Iddah adalah bertujuan untuk mengelakkan percampuran benih antara suami dahulu dengan suami yang baharu (akan) dikahwininya. Selain itu, iddah juga merupakan tempoh dalam memberi ruang kepada pasangan untuk […]

Tips Umum

7 Adab Kalau Kawan Belanja Makan, Antaranya Jangan Ambil Kesempatan

Pantang kalau ada kawan belanja makan, hati mesti berbunga-bunga. Mana taknya, kalau sebelum ini mahu ajak makan, bukan main susah. Macam-macamlah alasan yang diberi. Sudah kenyanglah, dietlah, paling tidak pun alasannya sudah ada ‘date’ bersama teman-teman lain. Tetapi apabila disebut mahu belanja, mudah sahaja menukar plan. Lagi-lagi peluang makan di lokasi paling ‘best’… Hah! Apa lagi, […]

Panduan Suami Isteri Tips Tips Rumahtangga Tips Suami Isteri

10 Tips Untuk Menyayanginya Pasangan Sehingga Ke Hujung Nyawa

1.Sayangi dia dengan hati, bukan dengan perasaan.  Jika anda meletakkan sesuatu hubungan berdasarkan perasaan, ia hanya akan gagal kerana perasaan senantiasa berubah dari masa ke kemasa. 2. Sayangi dia seadanya.  Di dunia terdapat hampir 6 billion manusia dengan 6 billion personaliti. Dia sebenarnya seorang yang istimewa dan biarkan dianya kekal begitu. Jangan sesekali terfikir untuk […]

Tip Amalan Tips

Nak Masuk Ke Rumah Baru, Jangan Abaikan 5 Perkara Ni, Suami Wajib Buat.

Berpindah ke rumah yang baru dibeli memang sangat menyeronokkan. Rasa gembira dan bangga yang tidak terkira kerana dapat menyediakan sebuah rumah untuk isteri dan anak-anak. Anak-anaklah orang yang paling gembira saat ni. Pun begitu jangan hanya fikirkan keseronokkan untuk menghias semata-mata. Ada banyak perkara yang anda kena dahulukan untuk pastikan keadaan rumah dalam keadaan baik. […]

Masalah Penceraian Panduan Suami Isteri Suami Isteri

Inilah Hak Hak Wanita Selepas Berlaku Penceraian

HAK-HAK WANITA SELEPAS BERLAKU PERCERAIAN 1. Nafkah Eddah “Dan jika mereka (isteri yang telah ditalak) itu sedang hamil, maka berikalah kepada mereka nafkahnya hingga mereka bersalin kemudian jika mereka menyusukan anak-anakmu maka berikanlah mereka upahnya” (At-Talak : 6) Seksyen 60 Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam (Pulau Pinang) 2004 : Kuasa Mahkamah memerintah nafkah bagi isteri, dan […]

Panduan Suami Isteri Suami Isteri Tips Rumahtangga

Inilah Hukum Mertua Bawa Isteri Keluar Tanpa Izin Suami. Ramai Pandang Remeh!

Kehidupan rumah-tangga bukan semata-mata satu tuntutan atau Sunnah Rasulullah S.A.W, malah ia adalah merupakan satu medan untuk kita belajar lebih menghargai dan mensyukuri nikmat dari Allah. SOALAN : Apa hukum mertua membawa pulang isteri ke rumah mereka, sedangkan suami tidak memberi izin, ini kerana cuma pergaduhan kecil. JAWAPAN : Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT […]

Resepi

Resepi Kuah Rojak Buah, Boleh Ketagih Nak Menyicah Jer

“Aku ni boleh kata tiap-tiap minggu beli kuah rojak dalam botol tu. Kalau pandai buat sendiri kan bagus. Tapi, nak resepi kuah rojak buah yang paling ‘power’ sekali.” Memang ramai yang suka makan buah-buahan yang dicicah dengan kuah rojak atau ‘kuah colek’ ini. Ada rasa masam, pedas, masin, manis, dan rasa ‘istimewa’ tak tahu dari mana – […]

Tips Kesihatan

Cerahkan Bahagian Badan Yang Gelap & Berdaki, Gadis Ini Kongsi Tip Guna 4 Bahan

Lelaki pun malu jika bahagian badan gelap dan berdaki terutamanya lutut, siku, buku lali dan kaki. Selain boleh buat anda hilang keyakinan diri, bahagian badan yang gelap dan berdaki ini juga menggambarkan kebersihan dalam diri anda. Jika anda nak cerahkan bahagian badan yang gelap dan berdaki, sabun saja tidak mencukupi. Perkongsian tip mudah menerusi akaun […]

Tip Amalan

Jangan Tinggal Istighfar Sepanjang Berpantang Sendirian, Tip No. 7 Anda Mesti Ikut

Jangan tinggal istighfar. Ajal tuhan tak siapa boleh menjangkakan. Walau tengah menyusukan anak, andai sudah dipanggil pulang ke kampung akhirat, kita akan kembali juga kepadaNya. Cerita viral guru SMK Bandar Putra, arwah Siti Rohana Redzuan yang ditemui suaminya meninggal dunia di samping dua orang anak masing-masing berusia 19 bulan dan kira-kira sebulan. Punca kematiannya dikatakan […]