Panduan Suami Isteri

6 GOLONGAN WANITA YG KURANG LAYAK DIJADIKAN ISTERI

Khas buat bakal suami mahupun bakal isteri..Sila baca dan berhati-hati dengan 6 golongan wanita dibawah…Semoga menjadi teladan kepada kita semua…

6 GOLONGAN WANITA YG KURANG LAYAK DIJADIKAN ISTERI

Silahkan luangkan waktu sejenak untuk membacanya;

1). Al -Anaanah

Banyak keluh kesah. Yg selalu merasa tak cukup, apa yg diberi semua tak cukup. Selalu ingin memenuhi kehendak nafsu sendiri, tanpa memperhatikan perasaan suami, tak hormat kepada suami apalagi berterima kasih pada suami. apa yg suami beri pun tak pernah puas. Ada saja yg tak cukup.

2). Al-Manaanah

Suka mengungkit. Kalau suami melakukan hal yg dia tak berkenan maka diungkitlah segala hal tentang suaminya itu. sangat senang membicarakan suami: tak ingat budi, tak bertanggung jawab, tak sayang, dll. Padahal suami sudah memberi perlindungan macam2 padanya.

3). Al -Hunaana

Ingin pada suami yg lain atau berkenan kepada lelaki yg lain. sangat suka membanding-bandingkan suaminya dgn suami/lelaki lain. Tak ridha dengan suami yang ada. (Naudzubillah)

4). Al- Hudaaqah

Suka memaksa. Bila ingin sesuatu maka dipaksa suaminya melakukan. Pagi, petang malam asyik menekan dan memaksa suami. Adakalanya dgan berbagai ancaman: ingin lari, ingin bunuh diri, ingin membuat malu suami, dll. Suami dibuat seperti budaknya, bukan sebagai pemimpinnya. Yang dipentingkan adalah kehendak dan kepentingan dia saja.

5). Al-Hulaaqa

Sibuk bersolek atau tidur atau santai2 dll hingga lalai dgn ibadah, seperti shalat berjamaah, wirid zikir, mengurus rumah-tangga, berkasih sayang dengan anak-anak, dll.

6). As-Salaaqah

Banyak berbicara, menggosip. Siang malam, pagi petang asik menggosip terus. Apa saja yang suami kerjakan selalu tidak benar dimatanya.

Zaman sekarang bergosip bukan saja berbicara di depan suami, tapi dengan telfon, SMS, internet (facebook), BBM dan macam-macam cara yang lain.

Semoga yang membaca tulisan ini tidak termasuk 6 golongan diatas,,, Dan smoga Allah selalu redha dengan apa yang kita lakukan…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Content is protected !!